Podczas targów kolejowych EXPO Ferroviaria 2025 w Mediolanie Alstom zaprezentował pierwszy elektryczny zespół trakcyjny Coradia Stream dla włoskiego narodowego przewoźnika kolejowego Trenitalia w wariancie ośmioczłonowym. W ramach kontraktu zrealizowana zostanie dostawa łącznie 38 pojazdów, które rozpędzą się nawet do 200 km/h.
W roku 2021 włoski narodowy przewoźnik kolejowy Trenitalia podpisał
umowę ramową z Alstomem na dostawę maksymalnie 150 elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Stream. Maksymalną wartość kontraktu szacowano wówczas na 910 mln euro, co przy obecnych kursach walut odpowiada ok. 3,87 mld zł, dając w rezultacie bardzo korzystny koszt jednostkowy rzędu niespełna 26 mln zł, dziś już w zasadzie nieosiągalny na polskim rynku taborowym. Nie był to jednak ostatni kontrakt na dostawę Coradii Stream dla narodowego przewoźnika, który w ramach osobnej umowy o wartości 525 mln euro zakupił także 38 jednostek elektrycznych w wariancie ośmioczłonowym, o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h.
Dostawa pojazdów będzie współfinansowana ze środków unijnych w ramach włoskiego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Pierwszy z nich został zaprezentowany targów kolejowych EXPO Ferroviaria 2025, które odbyły się w Mediolanie. Złożony z 8 członów skład może przewieźć jednorazowo na miejscach siedzących 618 pasażerów, a także 16 rowerów. Jak informuje Trenitalia, pojazd został zaprojektowany i zbudowany we Włoszech – w Savigliano, Sesto San Giovanni i Bolonii. Pociągi dostarczone w ramach przywołanej umowy, oznaczone jako ETR 108, będą obsługiwały relacje w Lacjum, Sycylii, Toskanii i Umbrii. Warto dodać, że ośmioczłonowe Coradie Stream powstaną w dwóch wersjach.
26 pojazdów zostanie dostarczonych w wersji regionalnej (choć będą obsługiwały przede wszystkim dość długą trasę z Rzymu do Florencji, czyli słynną Direttissimę), w przypadku której możliwe będzie przewiezienie łącznie 1076 pasażerów (uwzględniając miejsca stojące), natomiast 12 sztuk powstanie w wariancie Intercity. Alstom podkreśla w komunikacie prasowym, że aż 96% materiałów wykorzystanych do produkcji pociągów w ramach zamówienia nadaje się do recyklingu. Zużycie energii elektrycznej ma natomiast zostać obniżone o 35%, choć do tej wartości należy podchodzić z dużym dystansem – producent nie odniósł skali redukcji do żadnego wskaźnika referencyjnego.
Warto dodać, że w ramach platformy Coradia Stream francuski potentat sprzedał także wielu klientom zespoły trakcyjne przeznaczone
stricte do obsługi ruchu dalekobieżnego. Mówimy tu choćby o eksploatowanych już w Niderlandach
pociągach Intercity NG, czy pociągach
IC5, zamówionych przez duńskie koleje państwowe DSB. Coradie Stream w wariancie dalekobieżnym
zakupił także rumuński Urząd ds. Reformy Kolei, czyli Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Alstom ma także duże szanse dostarczyć zbliżone pod względem designu
częściowo piętrowe pociągi Coradia Max dla PKP Intercity, które
wybrały jego ofertę w przetargu na dostawę od 42 do nawet 72 składów.