Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
15-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Alstom

Podziel się ze znajomymi:

Podczas targów kolejowych EXPO Ferroviaria 2025 w Mediolanie Alstom zaprezentował pierwszy elektryczny zespół trakcyjny Coradia Stream dla włoskiego narodowego przewoźnika kolejowego Trenitalia w wariancie ośmioczłonowym. W ramach kontraktu zrealizowana zostanie dostawa łącznie 38 pojazdów, które rozpędzą się nawet do 200 km/h.

W roku 2021 włoski narodowy przewoźnik kolejowy Trenitalia podpisał umowę ramową z Alstomem na dostawę maksymalnie 150 elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Stream. Maksymalną wartość kontraktu szacowano wówczas na 910 mln euro, co przy obecnych kursach walut odpowiada ok. 3,87 mld zł, dając w rezultacie bardzo korzystny koszt jednostkowy rzędu niespełna 26 mln zł, dziś już w zasadzie nieosiągalny na polskim rynku taborowym. Nie był to jednak ostatni kontrakt na dostawę Coradii Stream dla narodowego przewoźnika, który w ramach osobnej umowy o wartości 525 mln euro zakupił także 38 jednostek elektrycznych w wariancie ośmioczłonowym, o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h.

Dostawa pojazdów będzie współfinansowana ze środków unijnych w ramach włoskiego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Pierwszy z nich został zaprezentowany targów kolejowych EXPO Ferroviaria 2025, które odbyły się w Mediolanie. Złożony z 8 członów skład może przewieźć jednorazowo na miejscach siedzących 618 pasażerów, a także 16 rowerów. Jak informuje Trenitalia, pojazd został zaprojektowany i zbudowany we Włoszech – w Savigliano, Sesto San Giovanni i Bolonii. Pociągi dostarczone w ramach przywołanej umowy, oznaczone jako ETR 108, będą obsługiwały relacje w Lacjum, Sycylii, Toskanii i Umbrii. Warto dodać, że ośmioczłonowe Coradie Stream powstaną w dwóch wersjach.

26 pojazdów zostanie dostarczonych w wersji regionalnej (choć będą obsługiwały przede wszystkim dość długą trasę z Rzymu do Florencji, czyli słynną Direttissimę), w przypadku której możliwe będzie przewiezienie łącznie 1076 pasażerów (uwzględniając miejsca stojące), natomiast 12 sztuk powstanie w wariancie Intercity. Alstom podkreśla w komunikacie prasowym, że aż 96% materiałów wykorzystanych do produkcji pociągów w ramach zamówienia nadaje się do recyklingu. Zużycie energii elektrycznej ma natomiast zostać obniżone o 35%, choć do tej wartości należy podchodzić z dużym dystansem – producent nie odniósł skali redukcji do żadnego wskaźnika referencyjnego.

Warto dodać, że w ramach platformy Coradia Stream francuski potentat sprzedał także wielu klientom zespoły trakcyjne przeznaczone stricte do obsługi ruchu dalekobieżnego. Mówimy tu choćby o eksploatowanych już w Niderlandach pociągach Intercity NG, czy pociągach IC5, zamówionych przez duńskie koleje państwowe DSB. Coradie Stream w wariancie dalekobieżnym zakupił także rumuński Urząd ds. Reformy Kolei, czyli Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Alstom ma także duże szanse dostarczyć zbliżone pod względem designu częściowo piętrowe pociągi Coradia Max dla PKP Intercity, które wybrały jego ofertę w przetargu na dostawę od 42 do nawet 72 składów.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Deutsche Bahn odebrały pierwszy pociąg Talgo

Tabor i technika

Deutsche Bahn odebrały pierwszy pociąg Talgo

Mikołaj Kobryński 16 września 2025

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Deutsche Bahn odebrały pierwszy pociąg Talgo

Tabor i technika

Deutsche Bahn odebrały pierwszy pociąg Talgo

Mikołaj Kobryński 16 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij